READING

Captura mea la BookFest 2012

Cele mai frumoase cadouri de 1 iunie au fost telefonul primit de la mama, care mi-a urat La multi ani (este un sentiment tare, tare placut, sa te sune mama si sa-ti faca aceasta urare, m-am simtit din nou copil), cartile pe care mi le-am cumparat ieri la BookFest si cele doua carti primite in dar de la Magdalena Marculescu de la Editura Trei.

Prima vizita a fost la standul Editurii Trei. Magda ma astepta cu “Cele 50 de vicii ale Domnului Grey”, un roman in colectia Eroscop care a vandut in America, in primele 6 saptamani de la aparitie, 10 milioane de exemplare. Cartea face parte dintr-o trilogie scrisa de autoarea E.L. James iar drepturile de ecranizare au fost cumparate deja de Universal Pictures. Se pare ca aceasta carte este cea mai mare surpriza erotico-intelectuala de la “Histoire d’O” (publicata in anii ’50) si pana in prezent si ma apuc sa o citesc chiar astazi. Al doilea cadou primit de la Magda este o carte pe care vroiam sa mi-o cumpar de cateva luni, “Nevroza Balcanica”, scrisa de Vasile Dem. Zamfirescu.

Ce mi-am cumparat de la Editura Trei: “Ierusalim, biografia unui oras”, scrisa de Simon Sebag Montefiore. Citisem despre ea la rubricile de recomandari din revistele noastre glossy. Abia astept sa citesc aceasta carte despre istoria scrisa altfel a unui oras cu care nu am rezonat foarte bine, dar care este considerat “buricul lumii” si are 1000 de nume. Cele mai frumoase amintiri ale mele despre Ierusalim sunt doua: La prima mea vizita, in septembrie 1986, cand am venit aici cu mama, ca turiste. Prietenii nostri de acolo nu ne-au insotit, de teama (era o periaoda cu multe atentate si atunci erau “la moda” injunghierile). Dupa ce am vizitat Zidul Plangerii, Moscheea El Aqsa (care este chiar langa zid) si Mormantul lui Isus (la 5 minunte distanta de mers pe jos de zid si moschee), am vizitat Muzeul Holocaustului (impresionant) si apoi am ajuns din nou in Orasul Vechi si ne-am ratacit in zona Pesterii lui Yehezchel. Atunci cand doi tineri ne-au lovit cu mingea si ne-au transformat in poarta de fotbal nu a fost prea placut, dar noroc ca ne-am intalnit cu un grup vesel de americani si am ajuns tefere inapoi in aglomeratia suk-ului. A fost un sentiment de usurare fantastic pentru noi, greu de descris in cuvinte. A doua vizita memorabila s-a intamplat in timpul serviciului meu militar, la final de curs (decembrie 1991), cand comandanta noastra, o tipa extrem de culta si pacifista, ne-a dus la o manastire franciscana de langa Ierusalim. Era frig, ninsese peste noapte iar calugarii ne-au asteptat cu turta dulce prinsa in brad si cu ceai fierbinte. In afara de faptul ca erau toti tineri si aratau absolut superb in hainele lor monahale gri, cu ciorapi din lana si sandale, ne-am simtit protejate, desi noi eram cele care caram armele M16 pe umarJEram in 26 decembrie, iar dupa vizita noastra, calugarii le asteptau la masa pe calugaritele de la manastirea vecina. Atat despre Ierusalimul meu, abia astept sa citesc cartea.

De la Editura Art mi-am cumparat albumul “Cuba continua”, un jurnal de calatorie al Elenei Stancu (o cunoasteti din revista Marie Claire), cu fotografiile spectaculoase ale lui Cosmin Bumbut. Este albumul pe care il recomand oricui si o sugestie de cadou minunat. Voi scrie aici alta data despre cum l-am cunoscut pe Cosmin Bumbut, unul dintre fotografii mei preferati. Inca un detaliu important: cartea-album costa doar 60 de lei la BookFest, asa ca mergeti repede sa o cumparati.

Apoi le-am facut o vizita prietenilor de la Editura Vellant si am fotografiat un raft intreg cu carti minunate pentru copii. “Iv Cel Naiv” este cartea pe care le-o voi cumpara tuturor copiilor prietenilor, la fel si una dintre cele mai recente aparitii, o carte cu picturile lui Gauguin pe intelesul pustilor & pustoaicelor.

Ultima mea oprire a fost la standul Humanitas, unde m-am intalnit cu Alice Ene cea minunata (am o colaborare splendida cu ea la The Place) si mi-am cumparat “Intelectualii la cratita”, “Clubul de film, lectii de viata pentru fiul meu” a lui David Gilmour si “Trei saptamani in Himalaya” a lui Marius Chivu, despre care citisem o cronica excelenta in Beau Monde.

Asa cum stiti, BookFest se inchide maine, asa ca aveti timp ca sa mergeti si sa faceti o plimbare printre carti si sa va facsti provizii de vacanta.

Pe curand!

PS: Cartile au fost fotografiate cu iphone-ul meu cel practic, pe pernele Ikea din dotare, atat e iubite de catelul meu Iris.

zp8497586rq

People, Places, Projects, Plans, Special moments, all connected in my journal of memoires. My memoirs, seeking for the good times lived by me & by the others. I believe in gentle hood and in nomad thinking. I believe in the progress of humankind and hope this will happen during my lifetime. Welcome aboard!