La inceput lunii mai am cunoscut-o via email pe Oana Tudose, autoarea proiectului Iele World. Merita sa fie spusa mai dparte povestea cu lana oilor tunse, care in loc sa fie arsa, este recuperata. Sper sa se intample si colaborari frumoase. Va invit sa parcurgeti interviul si sa vizitati expozitia arhitectei-artist, din cadrul Romanian Design Week 2020 (in acest septembrie).
- Cine esti tu, Oana? Cati ani ai, de unde vii si cum ti-a venit ideea proiectului Iele World? Sunt Oana Tudose, arhitect de interior, designer si as indrazni sa spun, artist plastic. M-am nascut in Teleorman in 1987 dar locuiesc in Gorj de cand aveam zece ani. Ideea proiectului “iele world” a fost, de la inceput, legata de Judetul Gorj. Vazand cum lana se arunca sau se arde, asemenea altor zone de pe teritoriul Romaniei, am pornit intr-o cercetare creativa de revalorizare a acestui material prin metode traditionale de prelucrare, metode care fie au disparut complet din repertoriul cultural imaterial fie sunt din ce in ce mai rar folosite. Consider ca fac parte din generatia de designeri axati pe sustenabilitate, dezvoltare durabila si promovarea unei economii circulare.
- Iele World a inceput in anul 2016. Atelierul tau este in Gorj. Te-ai gandit sa faci ateliere pop up si in alte zone ale tarii?Oana Tudose: M-am gandit la asta inca din momentul in care am deschis atelierul in Targu-Jiu, unde chiar am incercat sa creez un spatiu deschis pentru oricine este interesat sa invete sa prelucreze lana prin metode traditionale. In acest sens am si organizat evenimentul `Sezatoarea ielelor` unde am invitat femei din zona urbana sa vina sa invete sa toarca lana, sa croseteze, sa impleteasca si sa coasa. Voi incerca in viitor sa extind evenimentul si in alte orase.
3. Ai de gand sa colaborezi cu designeri romani care sunt conscious? Ioana Ciolacu a lansat acum cativa ani celebra jacheta din lana care ar fi fost aruncata si nu a vrut sa se risipeasca nimic. Oana Tudose: Sigur ca da. Chiar recent am achizitionat o lana de ovine rasa merinos care este mult mai potrivita pentru a fi purtata decat lana de rasa turcana sau tigaie, rasele cele mai intalnite in Gorj. Lana cu care am lucrat in ultimii doi ani provenea strict din zona Gorj, fiind un pic mai dura si aspra la atingere. Tocmai de asta ne-am axat mult pe arta textila destinata spatiului interior. Acum suntem pregatiti, ca materiale, si pentru colaborari in moda, daca acestea vor aparea.
- Am vazut ca urmeaza sa expui la Romanian Design Week, amanat pentru luna septembrie. Abia astept sa ne cunoastem! Oana Tudose: Si eu la fel! Vom expune colectia `Chipurile tranzitiei` impreuna cu materialele, uneltele si tehnicile de prelucrare folosite. Astept cu mare drag editia 2020 RWD si sa cunosc mai multe proiecte care abordeaza teme de sustenabilitate si care propun schimbari in societate.
- Care a fost prima ta lucrare si cand ai facut-o? In 2017 am pornit cercetarea textil-artizanala a lanii de ovine si am si investigat potentialul cromatic unic pe care il gasim in natura impreuna cu teste de textura a firului tors manual in textil. Cercetarea a dus la realizarea unor piese regasesite in capitolul `natural world`. Tot in 2017 am create si piesele `ielele` dar si o serie de perne decorative `nude`.
- Ai tuns vreodata o oaie? Cat dureaza sa tunzi o oaie si cum se simte ea? Ii place? Ma intereseaza sa stiu mai multe despre aceste animale. Sincer, nu am participat la aceasta activitate pana acum. Din cate stiu este o activitate obligatorie pentru sanatatea si igiena animalului. Spre deosebire de alte animale, ovinele nu-si pierd blana si acest lucru poate duce la supraincalzire si chiar decesul animalului. Oile se tund in perioada Aprilie-Mai in fiecare an si din cate stiu, sunt persoane specializate care practica aceasta activitate.
7. Pe site explici procesul de prelucrare al lanii prin mijloace traditionale. Pare foarte migalos. Cum ti se pare? Procesele sunt destul de greu de realizat si in principal dureaza foarte mult. In cadrul atelierului am incercat sa mentinem unele procese de prelucrare sezoniere pentru a fi mai eficiente. Spalatul si vopsitul lanii sunt mai usor de realizat in aer liber in perioada primavara-vara si incercam sa previzionam un stoc de material pentru tot anul, pe care il pregatim in aceste luni. Restul proceselor se pot realiza cu usurinta in cadrul atelierului. In general, toate procesele consuma mult timp iar in realizarea unei singure piese putem lucra pana la patru saptamani.
- Ce mai urmeaza, in conditiile actuale, traind in vremuri de pandemie? Pentru iele world pot doar sa continui cu aceeasi motivatie si creativitate ca si pana acum, in speranta ca la un moment dat lucrurile vor merge liniar si mai usor ca pana acum. Din pacate, toate expozitiile pe care le pregatisem au fost anulate si am incercat sa fim mai activi in platformele online. Vom cauta in continuare sa dezvoltam noi piese si sa le expunem in functie de disponibilatea spatiilor fizice pe care le gasim. In momentul de fata majoritatea pieselor pe care le-am creat se gasesc la Muzeul Orasului Oradea, unde vor fi expuse pana la finalul anului 2020.Surse foto: Oana Tudose, Iele World.
NO COMMENT