Tamara de Lempicka (16 mai 1898 – 18 martie 1980) este o exponenta a curentului Art Deco, supranumita si Diva Art Deco iar lucrarile sale sunt printre preferatele mele.
In primavara lui 2006 am petrecut o zi intreaga in compania mamei mele la Paul Getty Museum de langa Los Angeles si am vazut cateva dintre tablourile Tamarei de Lempicka ce mi-au dat o stare excelenta iar ziua respectiva s-a incheiat cu o incursiune intr-un magazin de pantofi. Pentru ca asta imi inspira operele lui Lempicka: o dorinta fantastica de a arata bine in rochii elegante si pe tocuri inalte, intr-un cadru neaparat chic.
Pe numele sau real Maria Górska, Tamara de Lempicka s-a nascut intr-o familie foarte instarita din Varsovia iar primul sau contact cu arta a fost atunci cand avea 12 ani si mama sa a angajat un pictor ca sa ii faca un tablou. Pentru ca nu i-a placut cum arata portretul sau, Tamara a inceput sa-si picteze sora, pe Adrienne iar apoi si-a facut autoportretul. Asa a inceput povestea de dragoste cea mai stabila din viata Lempickai, cea cu arta. Dupa divortul parintilor, Lempicka si-a petrecut timpul mai mult in compania bunicii sale si a matusii Stefa ( un role model pentru ea), care calatoreau mult in Italia, si aici a vizitat toate muzeele si galeriile de arta.
Dupa ce mama sa a decis sa se recasatoareasca, Lempicka s-a mutat in semn de protest la matusa Stefa, la St. Petersburg (avea 14 ani). Lempicka a studiat la Lausanne si isi vizita destul de rar mama, dar intr-una dintre aceste calatorii, pe cand avea 17 ani, l-a cunoscut pe primul sau sot, un tanar avocat, Taduesz Lempicki ( foto). In plin razboi mondial si dupa multe peripetii, cuplul Lempicki a ajuns la Paris iar la scurta vreme s-a nascut Kizette, unica sa fiica.
Tamara de Lempicka si fiica sa, Kizette
Fara ajutor din partea familiei sale bogate, Tamara de Lempicka s-a reapucat sa picteze ca si cand s-ar fi dus la serviciu. In paralel si-a completat studiile de arta cu Maurice Denis, un artist adept al curentului Nabi, post impresionist. Dar cea mai mare influenta asupra stilului sau a avut-o pictorul cubist Andreé Lhote. Criticii de arta sunt de parere ca Lempicka a luat exact ce trebuia de la cei doi artisti, creindu-si propria marca, cea de artista glam absoluta. Lempicka a fost descoperita de Collette Weill, care a facut-o celebra si a ajutat-o sa-si rascumpere bratarile cu diamante pe care le vanduse atunci cand nu avea ce sa manance. Anii ’20 au fost un varf extraordinar pentru Lempicka, cu opere prezente la « Exposition Internationale des Artes Décoratifs et Industriels Moderne » si o prezenta constanta in galeriile private de arta. Au fost anii in care Lempicka a creat unele dintre cele mai bune opere ale sale. Preferatul meu este Auto-Portrait (Tamara in the Green Bugatti) pictat in anul 1925.
Au fost si anii nebuni in care Lempicka a avut o serie de amoruri, printre care Marchizul Sommi Picenardi, un playboy autentic, Rafaela, care i-a fost model si care apare in multe dintre tablourile sale si baronul austriac Raoul Kuffner, un mare admirator si colectionar al tablourilor sale, cu care s-a casatorit la inceputul anilor ’30. Atunci cand a izbucnit cel de-al Doilea Razboi Mondial, Tamara de Lempicka si sotul sau s-au mutat in America, direct in Beverly Hills. Aici Lempicka a avut o idee extraordinara de a-si face publicitate: a facut un anunt la Universitatea din Los Angeles (celebra UCLA), in care cauta un model pentru o pictura (celebra Susannah and the Elders).
La scurt timp, galeriile din Los Angeles au inceput sa-i verniseze lucrarile iar Lempicka s-a imprietenit rapid cu vecinii sai actori, Dolores del Rio, Tyrone Power si George Sanders. Acestia au poreclit-o “The Baroness with a Brush.” New-York-ul insa, oras in care s-a mutat in 1943, nu a iubit-o foarte mult pe Lempicka, obisnuita sa fie apreciata peste tot. La fel ca si contemporana sa, mecena a artelor Peggy Guggenheim, Lempicka a intrat intr-o depresie care i-a inhibat inspiratia. Lempicka adora sa picteze femei frumoase, rafinate si elegante, sa redea acel glam de jurnal de moda. Multe dintre picturile sale par a fi desprinse din pictoriale fashion.
La Huston, Lempicka s-a simtit mai bine si a reinceput sa picteze iar apoi surpriza a venit tot din Franta, atunci cand, in 1966, Muzeul Artelor Decorative i-a dedicat o retrospectiva. In 1974, Lempicka s-a mutat in Mexic, la Cuernavaca, iar la scurt timp s-a mutat aici si fiica sa Kizette, impreuna cu cele doua fiice ale sale, Marisa si Victoria.
Tamara si Kizette au inceput sa se inteleaga bine, dupa ce ani de zile relatia lor a fost foarte rece, in mare parte din cauza egoismului si a stilului de viata al Tamarei. Kizette isi amintea intr-un interviu tarziu ca singurele momente in care s-a simtit importanta pentru mama sa au fost cand aceasta i-a mentionat numele in cateva tablouri (Kizette in Pink, Kizette on the Balcony, Kizette Sleeping, Portrait of Baroness Kizette). In restul tablourilor, Kizette era doar o “fetita model”: “Girl on a balcony”, tablou care a si fost premiat intr-un an, la expozitia pariziana din 1927.
Tamara de Lempicka are multi admiratori printre starurile de la Hollywood. Barbra Streisand si Jack Nicholson au o colectie impresionanta de tablouri, pe care le imprumuta din cand in cand pentru vernisaje.
Madonna are cateva tablouri semnate Tamara de Lempicka, din care s-a inspirat in videoclipurile catorva piese celebre (Open your heart, Express yourself, Vogue).
Karl Lagerfeld a fotografiat-o pe Florence Welch de la Florence and The machine in ipostaze inspirate de tabourile de Lempicka, in campania primavara-vara 2012.
In filmul Dark Shadows al lui Tim Burton, intr-una dintre scenele cu Angelique Bouchard, vrajitoarea cea rea interpretata de Eva Green, este o secventa cu un portret al acesteia pictat in stilul Tamarei de Lempicka.
Daca vreti sa cititi mai mult despre Tamara de Lempicka, la libraria Anthony Frost din Bucuresti gasiti o carte despre viata sa bogata, Tamara de Lempicka: A Life of Deco and Decadence scrisa de Laura Claridge, din colectia Bloomsbury Lives of Women.
“…for my inspiration…I liked to go out in the evenings… and have a good-looking man tell me how beautiful I am or how great an artist I am. And he touches my hand … I loved it! – I needed that. And I had many, many.”
“ I have painted Kings and prostitutes,… I don’t paint people because they are famous.I paint those who inspire me and make me vibrate.”
Tamara de Lempicka pictata de Jacques Harvey, un artist care a dedicat o serie intreaga de lucrari pictorilor sai preferati.
Surse: http://www.answers.com, http://www.pierredepuydt.be, http://metropotam.ro, http://www.fundacionfiart.org, http://www.delempicka.org, http://www.anniesmusic.com, http://onlinebrowsing.blogspot.com, http://thepaintedwoman.blogspot.com, http://www.artsheaven.com, http://boytoy77.blogspot.com, http://fashion.telegraph.co.uk, http://www.vogue.it
COMMENTS ARE OFF THIS POST